lördag 26 november 2011

Bakning

Idag blev det toscakaka och bröd bak.
Jag är inte mycket för kakor så länge det inte är choklad i dem, men jag tänkte att jag för en gångs skull skulle prova någon ny sort. Vet inte om jag gillar dem med de fick klart godkänt av mannen.
200g smör
½ dl strösocker
5 dl vetemjöl
Toscasmet
50 g sötmandel
50g smör
½ dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 msk vispgrädde
1.       Sätt ugnen på 200 grader
2.       Skålla och skala mandel eller använd mandelspån. Hacka men inte alltför fint
3.       Blanda smör. Socker och v-mjöl i matberedare till en slät deg.
4.       Dela degen i två bitar. Rulla varje till en rulle och dela varje rulle i 20 skivor. Rulla varje skiva till små bollar, lägg dem i små formar eller direkt på plåten. Tryck en fördjupning i varje boll
5.       Toscasmet Lägg den hackade mandeln Tillmans med smör, socker, v-mjöl och grädde i en kastrull och värm, rör hela tiden och låt inte blandningen koka. Fördela smeten i formarna och grädda i 12-14 min tills toscasmeten fått lite färg.


Tekakor gillar sonen och för honom gör jag så klart allt, mitt lilla hjärta!

 
Tekakor
Supergoda, dessa kan jag varmt rekommendera. (inte nyttiga någonstans, men allt behöver ju inte vara det) Det står i receptet att det ska bli 25 st, något jag aldrig lyckat med utan 12 normal stora brukar det bli.
5 dl vatten
50 g jäst
100 g smör
¾ dl socker
1½ tsk salt
10-12 dl vetemjöl (ha inte i för mycket då blir de torra och riktigt äckliga)

1.  Värm vattnet fingervarmt. Lös upp jästen i det ljumma vattnet, tillsätt de övriga ingredienserna
2.  Arbeta degen i maskin på låg fart i ca  8 min eller förhand tills degen är elastisk. Låt degen jäsa ca 1 timma under bak duk
3. Dela degen i 25 eller 12 bitar och forma till runda bullar, kavla ut till lagom storlek och lägg på bakplåtspapper klädd plåt
4.  Nagga tekakorna med en gaffel och låt dem jäsa i 40 min i rumstemperatur under bakduk
5.  Sätt ugnen på 250 C och grädda i ca 5 min eller tills de fått lite färg.


Nu är det uppladdning för spinning 75 som gäller!

5 kommentarer:

  1. Ser jättegott ut!! Önskar jag hade hälften av dina bak-gener!

    SvaraRadera
  2. Och vilken uppladdning det måste ha varit! Vi är grymt nöjda efter ett superbra pass!

    SvaraRadera
  3. Sara, ha ha allt är ju roligare än att städa...
    Tack snälla, kul att ni gillade det!

    SvaraRadera
  4. Receptet? Ser gott ut

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...