söndag 13 november 2011

Tips?

Jag har lyckat få två killar som för allt i världen inte vill tillbringa onödig tid liggandes för sig själva, OM det inte är i vagnen när vi är ute på promenad. Lycka är när någon vem som spelar ingen roll bär runt dem. Lillen kan somna direkt när jag går runt med honom men så fort jag lägger ned honom är det illvrål, jag tar upp och han somnar om inom två minuter. Trodde väl kanske inte att jag skulle lyckas få två som ogillar det så mycket.
Nu börjar jag få lite lätt panik för om drygt två veckor är det dags för min första mamma barn klass, där jag under konditionsdelen av klassen tänker låta lillen ligga på golvet. Känner väl inte att jag kommer vara jätte avslappnad om han gråter hela tiden (förhoppningen är ju att han somnar i bilen på vägen till gymmet och sedan sover sig igenom mestadels av klassen, men om han inte gör det!!!?)
Har du några tips på HUR jag kan få lillen att gilla rygg läge även om det inte är i vagnen, så tar jag mer än gärna emot dem? Har du kanske själv lett mamma barn klasser eller varit med på någon och har något bra tips därifrån?

8 kommentarer:

  1. När jag hade såna pass med Herman tyckte han det var jättekul att vara med, var ju så många svettiga brudar att kolla på. Och han såg ju mig hela tiden, vet att jag tänkte mycket på att stå så han inte skulle känna sig ensam. Blir ju lättare när lillen kan ligga på mage också, kan han ju ligga och pilla på leksaker. Kommer gå kanon!!!! Kram

    SvaraRadera
  2. Inget direkt tips..men tror det blir lättare ju äldre han blir och kan uppskatta världen runt omkring :) Jag och Leo körde mammabarn på Frisk från han bara var 3 veckor men då gjorde jag allt för att han skulle sova... Hoppas det går bra!

    SvaraRadera
  3. Han gillar inte babygymmet heller? Ligga på mage då? Min kompis har en liten tjej som tom ligger på mage i vagnen - ser jätteskojigt ut - men då är hon nöjd. Och du har ju koll på honom hela tiden - så då borde det ju vara ok att ha honom på mage (om han gillar det)!

    SvaraRadera
  4. Jag får hoppas att han sover, eller överaskar mig med att det helt plötsligt är kul att ligga. Baby gym funkar i ca fem min, sedan är han färdig med det, tyvärr.

    SvaraRadera
  5. Jag blir svettig av bara tanken på den där stressade känslan. Man vill ju ha nöjd bebis och göra en bra klass. Det som funkade bäst för mig och Alma var variation och aktivitet. Jag använde mig av övningar där man kan använda bebis som vikt. Blanda det med kondition. Alma gillade att vara med och interagera. Då klarade hon de liggande låtarna mycket bättre. Att ha extra övningar på lager är också bra. En slags planB. Men eftersom du kör ihop med andra i samma situation sågar man förståelse för varandra. Ibland så är mammas famn det enda stället som funkar helt enkelt. Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Jag har oxå lagt upp det så att man på styrkedelarna kan använda vikter, egen kroppstyngd eller baby. Då är det ju lugnt tänker ja, det är ju som sagt under konditions delarna som det kan bli lite jobbigt. Men en plan b är ju bra.... Tack!

    SvaraRadera
  7. Jag och min son Mille har kört mamma/babyklass sedan i början av september och jag förstår din oro helt och hållet. Vår klass.är uppbyggd med konditionsdelen först på brädan och sedan följer styrka. Ibland somnar Mille i vagnen på väg till gymmet och sover sig igenom konditionsdelen och är pigg och glad till styrkan då han får vara med. MEN...de flesta gånger nu vaknar han när vi kommer till gymmet och då är han ju med hela passet. Mille tycker inte heller det är så roligt att bara ligga still även om jag märker en skillnad från när vi började i höstas, det blir alltså lättare. Ett bra tips som har funkat för mig var att ta med baby björnen och sätta honom i den när vi kör konditionsdelen. Mille är helnöjd och somnar varje gång. Sen kan jag lägga ner honom och han sover vidare. Han blir dock lite svettig från mig i björnen men ett ombyte efter passet och ett härligt bad när vi kommer hem löser det. Det som är skönt med babypassen till skillnad från vanliga är ju att alla är i samma sits och har så stor förståelse för varandra. Ok att jag inte riktigt kan ta ut rörelserna med honom på magen men det funkar ändå. Jag försöker dock alltid se till att ha ammat honom precis innan passet så jag ska slippa göra det under passet. Då hade det verkligen blivit svårt att instruera :-). Så lycka till och njut. Det är faktiskt en väldigt mysig stund och även om det är lite trixigt innan man hittat ett sätt så njuter både Mille och jag nu. Tror även att det är skönt för andra mammor att se att andra barn också gnäller ibland. Försöker bara slappna av och ta det som det kommer.

    SvaraRadera
  8. Tack Sara, baby Björn ska jag absolut ta med.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...