torsdag 17 november 2011

Ska man bli orolig?


Idag har det varit fullfart, vi startade med min efterkontroll, där min barnmorska inte var helt nöjd med min viktnedgång, utan tyckte jag hade några kilo till att bli av med. Jag brukar aldrig väga mig men det är ju något som görs vid varje besök på mvc. Och då jag av erfarenhet visste hur barnmorskan var sist har jag känt mig lite stressad inför mötet. Även om jag vet att jag kommet tillbaka till min ”VANLIGA” KROPP när jag börjar träna regelbundet igen.  Men som sagt hon var inte helt nöd, så jag fick lite att jobba på.
Sedan var det dags för jobb möte och efter det ett besök på BVC med läkarkontroll. Ska man bli orolig när AT läkaren efter tio minuter fortfarande lyssnar efter hjärtljud utan att säga ett pip? Vi såg ju alla att bebben levde, men jag hann slänga både en och två oroliga ögonkast till mannen och tänka de mest fasansfulla tankar, innan hon till sist säger att hon inte känner någon puls…
Hur menar du nu frågade jag?
 han rör sig så mycket så det är svårt att känna pulsen
Tillslut lyckades hon höra det hon ville, med kommentaren att det lät som om det kunde vara ett blåsljud på hjärtat.
 Ingen fara det brukar växa bort, men är er äldsta son frisk…?
Vissa läkare vet verkligen hur de ska ställa frågorna på rätt sätt för att inte oroa föräldrar NOT

9 kommentarer:

  1. Nu måste jag få vara nyfiken....Tyckte hon att du gått ner för fort eller för sakta? Alltså de kan ju verkligen vara KLUMPIGA de där sköterskorna.

    Om de tycker det får för sakta - så sa de senast igår på BVC att det tar ju lixom ett år för kroppen att gå tillbaka. Jag läker ju som ett såll nu då jag gör studs grejer...Kniiiiipövningar är ett måste. Men den är det ingen egentligen som sagt ngt om - det ska man tydligen bara vet (tänk de som inte vet....hemska värld)

    För att inte tala om de manliga doktorerna...Han jag har nu måste det ha slagit runt för...

    SvaraRadera
  2. Hon tyckte att jag gått ned för sakta, förra gången hade jag tappat allt plus lite till..vilket inte heller är ok tycker jag. Antar att det vad det hon jämförde med?

    SvaraRadera
  3. Tycker att det är märkligt att hon kommenterar det efter 7 v ! Jag har hört att man är gravid i 9 mån och det tar lika långt tid för kroppen att komma tillbaka. Jag har ju dessutom sett dig så jag fattar inte hur hon kan kommentera det. Du såg jättefin ut :) Håller även med dig om hur läkare kläcker ur sig vissa saker :(

    SvaraRadera
  4. Måste bara säga också att det tar längre tid efter grav nr 2 och ännu värre efter grav nr 3 ;) Så ta det lugnt! Kram

    SvaraRadera
  5. Men herregud, att en barnmorska ens kommenterar något sådant så tidigt efter förlossningen. Vissa kommer ju inte tillbaka alls till den vikt de hade innan graviditeten. Och sedan så är det ju så att bara för att det gått på ett sätt en gång, så är det inte säkert att det blir samma lika nästa gång. Visst, man är samma person, men man är äldre och kan dessutom vara förändrad hormonellt.

    SvaraRadera
  6. Lägg hennes ord åt sidan..låt kroppen få sin tid och sin läknad...och tänkt - man lever en gång och man ska må bra och få njuta av sitt liv...

    SvaraRadera
  7. Det får ta den tid det tar, tänker inte hetsa fram något och som sagt Ingela det tog ju faktisk 9 mån så då kan det ju få ta lika lång tid att komma tillbaka.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker det är otroligt klumpigt att fälla en sån kommentar. Du är FIN!! Och ta det lugnt - kilona försvinner så småningom. Det viktiga är att du och barnet mår bra!

    SvaraRadera
  9. Haha jösses alltså. Ja, min kropp vägrade släppa på fettet under tiden jag ammade. Sedan sa det plupp så var kroppen ungefär som vanligt igen. Jättekonstigt att kommentera vikten så tidigt. Det är ju så olika hur man funkar och hur man påverkas av hormonerna. Lät som en dålig barnmorska tycker jag...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...