torsdag 17 mars 2011

Spinning

11. Favoritkonditionsträning

Det är visst en omöjlighet för mig att välja ett alternativ under denna 30 dagars utmaning, och så även idag för jag har tre! Utan inbördes ordning, löpning, Body Step och spinning är de konditions former jag gillar bäst just nu ( och de senaste fyra åren).

En sak som slog mig under mitt 75 minuters spinning pass i går kväll är, varför kommer det kunder som under ett helt pass lägger på så pass tungt att de knappt klara att trampa runt vilket resulterar i att pulsen sjunker och själva idén med spinning försvinner.
För ungefär 10 år sedan hade jag vecka efter vecka på varje pass två tjejer som alltid satt längst fram och vred på helt galet mycket belastning, de kunde knappt trampa runt pedalerna och resultaten uteblev.. Jag försökte så gott jag kunde förklara tanken med upplägget jag hade på klassen, samt själva tanken med spinning = konditions träning, men inget bet på dem.  Det finns ju hur mycket bra övningar i gymmet som helst om man vill träna upp benstyrkan/ volymen på benen (jag var lika orolig varje klass att de skulle skada sig). Så där höll det på vecka efter vecka tills en av tjejerna flyttade till Stockholm och utbildade sig till spinning instruktör… när hon hade instruerat ett tag var hon tillbaka på min klass i Linköping och kom fram och pratade med mig efter klassen. Vi skrattade gott åt minnet av hennes spinning tid hos oss och hon sa att hon skämdes över att hon inte förstått bättre, slösat bort alla dessa år i spinning salen när hon kunde ha fått ut så mycket mer av träningen än att försöka lägga på så tungt som möjligt, till vilken nytta?!? Jag har inget bra svar på det, inte heller varför några bara trampar luft under 60 min? Har man valt att gå och träna ska man inte passa på att göra det bästa av det? Kroppen är gjord för att röra på sig, hjärtat behöver få sig en utmaning, att svettas och bli trött hör till, sedan säger jag ingen ting om man tar det lite lugnare under någon låt, man kan ju inte ligga på topp hela klassen och alla har bättre och sämre dagar så klart, =).

1 kommentar:

  1. haha de tjejerna kommer jag ihåg! va kul att en av dem blev spininginstruktör sen!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...