söndag 16 oktober 2011

Skön start på en söndag

Startade förmiddagen med en långpromenad i höst solen, vilket underbart väder.  Tanken var att prova öka tempot så mycket som möjligt, eller i alla fall till en riktig powervalk, samtidigt som jag sköt tvillingvagnen framför mig. Blev både andfådd och ordentligt varm så jag är nöjd.  Värmen kanske mestadels berodde på den gassande solen som jag hade i ryggen, men skönt var det i alla fall.
Lägger även in bild och recept på gårdagens middag, gillar du marulk kan jag varm rekommendera detta recept.

Pinje och kräftbakad marulk med Champagnesås 4 port
4 tjocka och benfria bitar marulk ca 150g
Salt
½ burk kräftstjärtar i lag 400g
50 g smör
50 g pinjenötter
1 dl hackad dill
Nymalen vitpeppar
1.       Salta fisken lätt runt om. Lägg den på en plåt med bakplåtspapper
2.       Låt kräftstjärtarna rinna av och hacka dem grovt.
3.       Smält smöret, lägg i pinjenötterna och låt dem fräsa tills de fått lite färg. Ta stekpannan från värmen, blanda i kräftstjärtar, dill och peppar.
4.       Sätt ugnen på 175 c och fördela kräftröran över fisken. Baka fisken i mitten av ugnen i ca 15 min
CHAMPANGESÅS
1 ½ dl vatten
½ tärning hönsbuljong
1 ½ del matlagningsgrädde
1 msk Maizena
1 dl Champagne
Salt
Nymalen vitpeppar
1.       Koka ihop buljong och grädde utan lock i fem min.
2.       Rör ut maizena i vatten tillsätt redningen i en fin stråle och fortsätt koka i ca fem min. Vid servering Häll i Champagne och saksätt med salt och peppar. Värm såsen försiktigt, den ska inte koka mer. Servera fisken med pressad potatis, champagnesås och sugarsnaps.

1 kommentar:

  1. Gott..Blev fisk & ris & god sås här på lunchen förut idag..
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...