torsdag 2 januari 2014

Att förändra ett beteende

 
Del 1
 
Efter jul och nyår är det många som vill börja ett nytt liv, äta sundare och motionera mer.
Gymmen fylls, många fler går ut och rör på sig och så håller det i sig i ett litet tag.
Av någon anledning så tappar många bort sina nya vanor och faller in i samma gamla mönster som alltid.
Den dieten man hoppade på fungerade inte eller så var gymträning inget för mig.
Ursäkterna för att sluta är många fler än fördelarna till att fortsätta.
( Jag säger inte att det gäller alla men någon känner säkert igen sig).
Hur kommer det sig att det blir så?
Jag har tyvärr inte svaret men jag tänkte försöka mig på att ge några tips som kanske får några fler att få till en bestående förändring.
1.      Sätt upp relevanta mål. Ex att säga att man ska gå ned 20 kg är näst intill dömt att misslyckas.  Om det ändå är målet, så är det viktigaste att sätta upp relevanta del mål för att nå huvud målet. Vad behöver du förändra för att nå målet? Hur många kg ska du gå ned per månad? Vad behöver du göra för att lyckas med det? Vad händer om du inte når ditt del mål? Har du satt det för högt, inte kämpat tillräckligt eller behöver du förändra något ytterligare för att nå ditt delmål?
2.      Är vinsten av förändringen större än att ”stay the same”? Det har tagit dig en tid att komma dit du är idag och jag lovar quick fix fungerar inte. Planering, viljan att vilja förändra, slit, säkert en hel del återfall innan du hittar in i nya vanor. Men är det värt det? Gör du det för din skull och fram för allt är du motiverad att förändra?
3.      Gå inte ut för hårt. Från att knappt ha rört på sig alls till 4-5 gånger i veckan är inte heller ett vettigt alternativ, men kanske ett långsiktigt mål. Vad funkar i din vardag? Det viktigaste är faktiskt att träningen blir av och om det så är två gånger i veckan till en början så är det bättre än ingen gång alls. När du väl fått in den vanan kan du öka på träningsmängden. Försök även se till att det är minst 30 minuter som du rör på dig, att du blir andfådd och gärna trött. Alla har olika förutsättningar men säg att du är fullt frisk så ska du kunna bli riktigt trött av en PW. Och när du ändå tränar gör det fullt ut, ta ut dig så mycket du bara kan.
4.      Maten. Samma sak gäller vid kost. Ändra inte allt på en gång. Innan jag började som kostrådgivare var jag ganska säker på att de flesta hade koll på vad som vara bra mat och inte. Jag har med åren insett att så inte är fallet. Ta hjälp om du känner dig osäker. Maten står för ca 80 % av resultaten.
 
Fortsättning följer
 


16 kommentarer:

  1. Tar till mig det du skriver! Ska skaffa ett medleykort! Simma o gymma! Sen ska jag sluta med fika bröd! Njuter lika bra av en slät kopp gott kaffe!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  2. Gud så bra skrivet! Det är därför jag inte går på dieternutan försöker äta rätt. Doris kommer göra så jag får min vardagsmotion och där kanske jag kan få insperation att börja med annan träning så småningom. Det skulle vara roligt om du skrev vad som är bra mat. Tror jag har koll, men som sagt det kanske jag inte har.
    Kram och ett gott nytt 2014
    Helena

    SvaraRadera
  3. Ät mat och njut extra mellan varven, inga krav, njutning är också en del av livet, för livet är här och nu. Träna och ha roligt med aktiviteter som passar. Vilodagarna är A och O. Rätt enkel sammanfattning.

    SvaraRadera
  4. Så bra skrivet! Kram på dig o önskar dig ett riktigt underbart år 2014! Kramar Petra

    SvaraRadera
  5. Du är klok du vännen!! Bra skrivet! Kram kram

    SvaraRadera
  6. Bra skrivet! Kan nog aldrig upprepas för många gånger. Ska försöka att ta med mig detta in i 2014.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  7. Så bra skrivet! Du inspirerar verkligen! Ok jag hoppade på 5:2 livrädd att jag ska öka i kg igen men under den resan så har jag också minskat/förändrat maten! När det visar resultat så blir man (jag iaf) peppad att dra ner på mer! Men sunt förnuft absolut!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  8. Kloka råd,kan du flytta in hos mig ;) kram Diana

    SvaraRadera
  9. Jag håller med dig, har precis gett liknande tips till en tjej som ska komma igång. Väntar på nästa del <3 kram

    SvaraRadera
  10. Mycket bra skrivet av dig!
    Måste så gott! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  11. Svar: Det är rätt skönt med en RIKTIG kalender. Det är svårt att hålla koll på allt digitalt.

    SvaraRadera
  12. Bra skrivet o jag tar genast åt mig en del av råden. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  13. Jag vet precis vad jag stoppar i mig för onyttigheter en del dagar, men vad hjälper det! En del av det, är ju så himla gott! I dag såg jag att de hade semlor i bageriet, men jag föll inte för frestelsen idag, men det var idag det.
    Ska nog skriva ut dina råd och sätta på väggen!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  14. Lika klok som alltid vännen <3

    SvaraRadera
  15. Tack för goda råd! Mitt mål är egentligen bara att trivas med min kropp och äta så att jag mår bra, har kommit en bit på väg men är ändå inte nöjd. Har anmält mg till en utmaning nu i januari men mest för att få mer info om min kropp och kost. Kram Suss

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...