tisdag 7 januari 2014

Att förändra ett beteende ; del 3

 
  Är du en av alla som brukar hoppa från diet till diet?
Ta en liten stund och rannsaka dig själv.
Hur kommer det sig att den förra dieten inte funkade?
Varför skulle den du hittat nu göra det?
Förmodligen är svaret att den funkade faktiskt, du gick ned några kilo i vikt men sedan när du slutade med den så kom de sakta krypande tillbaka.
Där har du både svaret och troligtvis felet du gjorde.
Jag skulle vilja påstå att de flesta dieter fungerar. Problemet är att man ofta begränsar tiden man håller dieten, till sommaren, eller till bröllopet eller vad det nu kan vara. När man väl nått målet börjar man äta efter gamla mönster igen och har man riktig otur får man även något extra kilo på köpet.
Det är därför jag försöker trycka på att gör en förändring som funkar för dig, inte bara nu och några månader framöver utan för resten av ditt liv.
·         Börja med små förändringar
·         Ha inte bråttom, utan tvärt om låt det ta tid
·         På det sättet du äter och rör på dig idag har din kropp hittat en trivsel nivå, det kräver långsiktigt arbete för att förändra det och för att få bestående förändring.
·         Inga förbud
·         Man kan äta allt, men vill man ha en förändring kan man inte äta allt HELA tiden
 
I nästa del kommer jag att ge alternativ till bra frukostar

18 kommentarer:

  1. Läste att du haft ätstörning, är du frisk idag och fick du hjälp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var nästan säker på att jag skrivit även om det. Men tydligen inte. Jag är frisk från det sedan ca 10 år och inte tack vare den bedrövliga hjälp jag fick. Bra att du frågar ifall jag inte varit tydlig med det!

      Radera
  2. Bra punkter =) Beteendeförändringar är inte alltid lätta att göra.
    Något jag tycker är intressant är att det visat sig i studier att de som tränar och äter "som vanligt" har bättre effekt till viktminskning än de som dra ner på kalorierna. Just av den anledningen att ta man bort vissa saker en tid och sedan lägger tillbaka de i kosten så går man ofta upp i vikt. kramar till dig!

    SvaraRadera
  3. Jag äter efter två "dieter", LCHF och 5:2, fast inte helt strikt, och jag kallar det livsstil i stället för diet eftersom syftet primärt inte är att gå ner i vikt utan att må bra, nå hälsoeffekter och behålla min vikt då jag under långa perioder pga min reumatism inte kan träna ens den mest skonsamma formen. Kram.

    SvaraRadera
  4. Jättevettigt! Alla tre delarna! :) Vi går väl alla på någon form av diet när vi bestämmer vad vi ska äta eller inte äta antar jag. Även om jag äter som jag vill så gör jag alltid (läs:oftast) bra val 6 dagar i veckan (träningen skulle inte gå något vidare om jag inte skulle tänka på vad jag stoppar i mig och få tillräckligt med energi). Den där sista dagen går åt att äta lite skit som man allt blir sugen på ibland. ;)

    SvaraRadera
  5. Du skriver riktigt bra!!! Det är väl där många (inte alla såklart) ger upp när kost och träning bör vara långsiktiga man kan inte (även om jag önskade ibland) vakna upp 10 kg lättare! men med del mål kan jag tycka som du skrev i del 1! För ett mål t sommaren är låååångt!
    Hehe jag borstar inte heller håret varje dag...jisses lite naturligt rufs är väl helt ok ;)
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Eftersom det tar två år för kroppen att vänja sig vid en viss vikt, så är det ju ganska naturligt att man går upp igen om man börjar äta flera kalorier efter en bantningskur! Kroppen strävar ju efter att återgå till "sin normalvikt". Det är ju bara att tänka på hur det är efter man varit sjuk en period, kroppen återtar snabbt sina kilon. Och så lägger man på sig några extra kilon i fall det skulle bli hårda tider igen… Tänker man på att det fungerar så är det lätt att hoppa över bantningskurerna!
    Du skriver så klokt och bra och inspirerar!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  7. Klokt! Det svåra är inte den nya vanan, det svåra är att få den att hålla! Kram Sara

    SvaraRadera
  8. Jag äter ju enligt lchf sen två år tillbaka, för somliga en diet för mig en livsstil. Kosten har verkligen räddat mig från eviga plågor i magen (svår IBS) o gjort att jag mår så mycket bättre. Att gå ner i vikt har aldrig varit intressant eller något mål eftersom jag är nöjd över min vikt. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  9. Bra skrivet, alla delarna!
    Tack för att du delar med dig!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  10. Mycket bra skrivet.
    Ser fram emot att läsa mer om dina delar.
    Här äter vi ju varierat med 5-6 mål per dag, men med fokus på att få i oss gott om proteiner och bra näring.
    Ha en härlig Onsdag, kram Malin

    SvaraRadera
  11. Du är så klok! Håller med i allt :)

    SvaraRadera
  12. Haha! Jo, det där känner jag igen! Så typiskt oss eller mig!! Man vet vad som gäller! Men varför är det så svårt?!! Ska tänka långsiktigt... KRAM Anna

    SvaraRadera
  13. Än en gång klokt skrivet av dig!
    Ha en bra kväll! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  14. så rätt så. Bra frukost har jag insett är väldigt viktigt. Jag har just nu en förändring på gång, en långsiktig sådan. När jag lyckats med den ska jag berätta om det på bloggen:) Jättebra att du skriver om detta! KRAM Nilla

    SvaraRadera
  15. Visst är den bra. Om du klickar på vad klippet heter. Tror det är i vänster sida lägst upp. Då kommer du till youtube. Där står dela. Så kan man välja om man vill dela på Facebook eller bädda in. Då får man en kod man bara klistrar in i sitt inlägg på bloggen. Så syns den :)

    SvaraRadera
  16. Huvudet på spiken.
    Jag har gått ner ca:30kg och det handlar om en livsstilsförändring och inte om en kortsiktig diet.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...