fredag 5 oktober 2012

Chokladtryffel kaka

Jag brukar försöka undvika att lägga upp samma bilder på Instagram som på bloggen men ibland så är det ok att göra undantag.

Världens enklaste och godaste chokladtryffeltårta.
 150 g smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
Smält smöret i en kastrull, ta av från plattan och rör i sockret, vaniljsockret och kakaon. Rör sedan i ett ägg i taget och till sist mjölet. Jag brukar röra med en vanlig sked och väntar inte på att smöret svalat utan i med allt på en gång.
In i nedre delen av ugnen 175 c i ca 20 min.
Gör undertiden glasyren
1½ dl grädde
2 msk smör
200 g mörkchoklad (jag brukar använda odense 55 %, har inte hittat någon som funkar bättre än till just denna kaka)
Pinjenötter till dekoration
Koka upp smör och grädde hacka ned chokladen tills den är helt smält. Ställ kallt i kylen i ca 1 h. sedan brukar jag vända på kakan och bre på glasyren på undersidan. Vill du ha pinjenötter så torrosta dem i stekpanna och strö över valfrimängd.  Låta stå i kylen över natten och sedan ta fram den i goooood tid innan gästerna kommer. Beroende på hur kladdig du vill ha den.
Servera med grädde.
Trevlig helg!

24 kommentarer:

  1. holy macaroni, sånt där borde vara förbjudet att blogga om ;)

    SvaraRadera
  2. Oj, oj, oj så gott det där såg ut! :)

    Hoppas du får en fin fredag! Kramar

    SvaraRadera
  3. Åh vad sugen jag blev på choklad nu!

    Ha en härlig helg! Kram

    SvaraRadera
  4. OMG!!! Ser vansinnigt gott ut :) ha en fin kväll och helg! Kram

    SvaraRadera
  5. Jag kan bara konstatera att din man tycks vara riktigt bortskämd med allt du bakar och tillagar!!!.... (Om han inte förstår det så påtala det!!) Ha en skön helg så hoppas jag att vi syns till veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ;0) han äter glatt upp det mesta även om han säger att han inte borde..
      Tack det samma

      Radera
  6. Gud vad gott! Jag ska äta födelsedagstårta hemma idag då sonen fyller år, gottigott gott. Kram Nilla

    SvaraRadera
  7. Choklad i alla former är gott. Och det där både lät och såg jättegott ut! Mmmmm! *dreglar* :-D

    Kram M

    SvaraRadera
  8. Åh, vilken helglyx! :) Hoppas du har en riktigt härlig sådan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. yes, den tar bara slut alldels för fort (både kaka och helg)

      Radera
  9. Åh vad gott det ser ut! Jag blev väldigt sugen på att baka en sådan nu. Kanske jag kan göra det efter långpasset idag, tack för tipset ;-) Ha en skön söndag! Kram

    SvaraRadera
  10. Låter som ett enkelt recept, och gott.
    Funderar på att fixa nåt gott till söndags fikat här.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Superenkelt & det går inte att misslyckas med det.
      kram

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...