torsdag 18 augusti 2011

Hur kommer det sig?

Sommaren börjar sakta men säkert närma sig sitt slut för i år, även om vi förhoppningsvis får uppleva några härliga sensommar dagar.

I vilket fall är många tillbaka i arbete och kanske även tillbaka i sina gamla rutiner ELLER så har man bestämt sig för att införa några nya .
Hur som så brukar det efter sommar och jul vara som mest människor som trängs i gymmet, vilket i och för sig är härligt. Men ju mer tiden går desto färre blir det och sedan är det bara några tappra själar som hänger sig kvar. Varför sker detta år efter år termin efter termin?
Går man ut för hårt? Har man valt en träningsform man egentligen inte gillar? Får man inte de resultat man vill? Räcker inte tiden till? Har man satt upp för höga mål? Eller tröttnar man helt enkelt bara? För mig som jobbar i tränings branschen och ÄLSKAR att träna året om är detta obegripligt, men med tanke på att det är mer vanligt än ovanligt blir jag ju ändå nyfiken HUR det kommer sig?
För trots allt så är det ju det egna ansvaret det handlar om och VILKA prioriteringar man gör. Självklart förstår jag att man tröttnar om man börjar på något som inte är kul, VEM skulle inte göra det?!?! Eller om man sätter upp helt ouppnåeliga mål? Men varför skulle man göra det, då måste man ju tänka om, vad är rimligt för mig? Sätt hellre upp små del mål än alltför långsiktiga. Om man från att knappt träna alls går ut stenhårt med fem dagar i veckan kan man ju både skada sig och förmodligen tröttna av att man helt plötsligt börjar chocka kroppen, tre dagar är väl alldeles ypperligt att börja med. Får man inte de reslutat man vill? Boka en PT och eller kostrådgivare som kan hjälpa dig med träningsprogram samt se över din kosthållning. Att tiden inte räcker till köper jag inte, det handlar om prioriteringar, skulle man gå igenom minut för minut under en veckas tid så är jag övertygad om att ALLA kan hitta minst 30 min varje dag.
Hur kan man inte vilja investera i det viktigaste man har dvs sin hälsa?
Mina kom igång tips
·         Hitta en eller flera träningsform som du gillar
·         Planera in tid för träning i din kalender varje vecka ca tre dagar till en början
·         Köp nya träningskläder, brukar alltid höja motivationen (från och med måndag har du möjlighet att vinna en tränings topp från Röhnisch på min blogg)
·         Hitta en träningskompis om du inte föredrar att träna själv
·         Boka tid med PT och eller kostrådgivare som kan hjälpa dig att komma igång samt hjälpa dig att sätta upp rimliga mål för dig.
·         Låt resultaten få ta tid och ha kul under resan

Snälla följ inga korkade dieter som lovar quick fix, något sådant finns inte och med någon knasig diet kommer du garanterat tappa både lust, ork och motivation.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...