onsdag 5 september 2012

Äppelpaj med mandelmassa

Gjorde denna mumsiga paj i helgen.
3 dl vetemjöl
150 g smör
3 msk socker
1 äggula

Fyllning
2-3 äpplen
250g mandelmassa
50g smör
3 ägg

1. Hacka samman mjöl, smör och socker till en grynig massa. Tillsätt äggulan och samla till en degboll.
2. Det stod att man skulle lägga degen i kylen, men jag tryckte direkt ut degen i en pajform o ställde sedan in den i kylen
3. Skala, kärna ur och skär äpplena i klyftor. Sätt ugnen på 200 c.
4. Mixa samman mandelmassa, smör och ägg till en jämn smet. Fördela smeten i pajskalet och stick ned Äppelklyftorna.
5. Grädda pajen ca 30 min eller tills den fått fin färg.



- Posted using BlogPress from my iPhone

31 kommentarer:

  1. Svar
    1. Finns ju hur mycket smarriga recept som helst som jag skulle vilja prova!!

      Radera
  2. Älskar också äppelpaj... och man kanske kan baka den på mandelmjöl och utan socker ;-)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan man säkert men då tappar man ju hela grejen =)
      Mandelmjöl absolut men, iof kankse man kan ha keso istället för mandelmassa...?

      Radera
  3. Smarrigt, allt med mandelmassa är ljuvligt och det gifter sig särskilt med äpplen :)

    SvaraRadera
  4. Åhhh äppelpaj, blåbärspaj, hallonpaj, det finns så många goda pajer! :)

    SvaraRadera
  5. Äppelpaj hör verkligen hösten till. Vad gott att tillsätta mandelmassa. Jag har märkt på tidigare recept att du verkar vara som jag - tokig i mandelmassa!

    SvaraRadera
  6. Mums! Det måste jag testa, tror faktiskt att jag har mandelmassa i kylen;)

    SvaraRadera
  7. Passar bra en onsdag till fikat.
    Vad har du till? Glass eller ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hade vaniljglass och mannen vaniljvisp.

      Radera
  8. Hm... Ja, allt lät supergott. Utom mandelmassa. Kan man bara hoppa över den tror du? Eller behöver man modifiera hela receptet då? Hihi! :-D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm, det går säkert att hoppa över ha istället i lite vetemjöl och socker så får du ju någon form av sockerkasmet istället.
      kram

      Radera
  9. Låter underbart gott, den ska jag absolut testa!

    SvaraRadera
  10. Vilken fin paj, smakar säkert ljuvligt :) Får jag rekommendera en vaniljsås?:) den är laktosfri ifrån valio, den är så galet god :)

    SvaraRadera
  11. Oj så gott det ser it! I helgen ska jag också fixa äppelpaj! Man måste bara njuta av all frukt just nu!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är underbart! Ska leta upp något gott recept med päron så jag kan göra något av alla päron vi har i päronträdet också.

      Radera
  12. Mmmmm vad gott! :)

    Tycker absolut att du ska testa boxen. Det är som julafton varje gång den kommer på posten :). Glossybox.se

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja förstår ju att det är så, och så ÄLSKAR jag paket!

      Radera
  13. Den lät god! Jag har också bakat äppelpaj här idag:) visade bild på instagram nyss:) kram

    SvaraRadera
  14. Har du provat dessa muffins?
    Leila bakar - kladdkake varianten??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka, leilas? Nej hennes har jag inte testa.

      Radera
  15. Åh, det här är så gott! Har provat, men det var för ett tag sedan. Tack för att du påminde mig!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...