tisdag 13 mars 2012

Jordnötskladdkaka

På lördag är det dop för lilleman och jag håller för fullt på att baka. Inte helt oväntat blir det choklad tårta eller kladdkaka om man så vill till efterätt. Denna är super smarrig och gillar man inte center kan man lägga i annan choklad eller strunta i det (vilket verkar dumt!)

3 ägg
2 dl socker
150 g smör
3 ½ dl vetemjöl
1 dl kakao
2 förpackningar center a 50g
Toppning
200g mörkchoklad
2 dl salta jordnötter
Smältsmöret och låt svalna, vispa ägg och socker lätt. Häll i de torra ingredienserna blandat med smöret, rör ihop. Häll i en form med löstagbarkant. Tryck ned chokladbitarna i smeten och grädda i mitten av ugnen i 10-12 minuter 200 grader.

Smält chokladen till toppningen över vattenbad, rör ned nötterna och bred blandningen över kakan. Låt svalna i kylen. Bäst smakar den om den får stå framme en stund innan servering, så den hinner kladda till sig.

17 kommentarer:

  1. Men hjälp vilken goding! Ska provas till helgen....mums! Tack för receptet! Kram

    SvaraRadera
  2. Men så gott det där lät (och såg ut)!! Mitt sockerbegär gör sig för tillfället påmind om hur gott det kan vara med choklad! :) Lycka till med allt bakande inför lördag!

    SvaraRadera
  3. Farligt gott! Måste testas :)

    SvaraRadera
  4. OMG de där såg så gaaalet gott ut!
    MUMS

    SvaraRadera
  5. Oj vad gott! Den ska jag testa vid tillfälle!

    SvaraRadera
  6. Choklad är farligt gott innan mens... Jag får verkligen inte äta mer choklad nu. Speciellt med tanke på att jag inte alls kan träna. Så segt - kunde inte promenera idag. Kände mig för svag än haha. Löjligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker alltid att det är farligt gott !!

      Radera
  7. Mmmm Mumsigt gott! Hoppas ni får en trevlig Dopfest på lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det tror jag säkert att vi får =)

      Radera
  8. Den verkar ju hur god som helst! Vi ska döpa vår Wilmer på söndag så jag håller också på och bakar inför det. Synd att jag redan har bestämt tårta annars hade jag kanske "snott" ditt recept. Jag får testa att baka den någon annan gång.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  9. Äter du den förresten som den är, eller med någonting till, som grädde till exempel?

    SvaraRadera
  10. Tusen tack för det receptet! Ser helt galet gott ut! =)

    SvaraRadera
  11. Mmmmm riktigt god! Har bjudit gäster på den idag. Tack för tipset! Svårt att hålla sig till "bara" en bit :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...