onsdag 6 april 2011

Ljuvligt goda kolakakor

Hittade receptet på dessa fantastiskt goda (ser goda ut i alla fall) efter helgen vet jag, kakor.
Var tvungen att dela med mig av receptet. Hinner du baka innan mig, skriv och berätta!


 

Det här behöver du:
5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 msk florsocker
200 gram rumstempurerat smör

Kola krämen:
80 gram smör
1 msk kakao ( minska på kakao:n om ni vill ha krämen lite ljusare )
3 msk grädde
1 1/2 dl strösocker
2 msk vetemjöl.

Gör så här:
 Rör ihop alla torra ingredienser till kakan i en bunke.
Tärna sedan ner smöret , och rör ihop till en deg.
Låt stå kallt i kylskåpet i ca 30 minuter.
Ställ ugnen på 175 grader.
Rör ihop alla ingredienser till kolakrämen i en kastrull,
låt sjuda / koka i 5- 10 minuter tills kolakrämen tjocknat.
Rulla sedan små kulor av den kylskåpskalla degen och lägg i forman ,
gör en urgröpning och fyll upp med kolakräm.



Grädda sedan i mitten på ugnen i ca 12- 15 minuter , eller tills de fått en vacker färg.

6 kommentarer:

  1. Vill ha! Vill ha! Vill ha!
    Så himmelskt goda de ser ut... drömmer mig bort.
    kram

    SvaraRadera
  2. Åhhh.....blir nog tvungen till att baka!

    SvaraRadera
  3. Åh dt där receptet ska jag verkligen ta och testa :)Ville bara slänga in en liten kommentar om kvällens 75a oxå, tack tack tack! Detta pass var så otroligt bra och dt va länge sen jag pressade mig så otroligt mkt, dina pass är pass jag ser fram emot varje vecka och speciellt detta då du verkligen får en att pressa sig sj och ta ut sej. Du är en toppenbra instruktör som gör varje pass till en underbar utmaning där man får svettas riktigt ordentligt. Ditt val av musik är även dt toppenbra då dt är bra gung i låtarna och man hittar tempot på en gång. De gör oxå så att tiden går fortare då man har en text att lyssna på, 11 minutersbackar känns snarare som 7-8 tack vare detta :) Så ännu en gång tack!
    /Frida

    SvaraRadera
  4. Tack Frida vad glad jag blir!!!
    Kul att du får chansen att pressa dig precis så hårt du vill, så att du får ut mesta möjliga av klassen, då är jag nöjd!
    Ha en bra kväll
    Kram Karro

    SvaraRadera
  5. Har nu testat att göra dessa kakor och oj vad goda! Rekommenderar dem skarpt :)
    /Frida

    SvaraRadera
  6. Låter lovely, tänkte att jag skulle baka i morgon. Då har jag verkligen något att se fram emot.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...