onsdag 1 december 2010

Julbak





 
Ett av mina stora intressen förutom träning är att laga mat och baka. Jag är helt såld på kokböcker, vågar inte ens nämna hur många jag har. Så här till jul är det extra härlig att i god tid börja planera för julbak och nu när alla böcker och tidningar är införskaffade för den här gången är det svåra att välja ut vad som ska tillagas. Saffrans biscotti är redan klara och näst på tur är det nog saffransbröd med nutella kräm, som de senaste åren blivit en klassiker hemma hos oss. En annan favorit är trillingnöt, man rostar hasselnötter i ugn, sedan lägger man dem i en handuk och ”rullar” bort skalet. Smälter valfri chokladsort och doppar dem i två gånger, låt dem vila i kylen mellan gångerna samt efteråt. mums

2 kommentarer:

  1. Snälla, finns det något recept på saffransbrödet med nutella? Det låter helt fantastiskt gott och jag vill gärna prova att baka det! Vet några som skulle bli väldigt glada här hemma......:)Jag är gift med ett kakmonster och Elsa har hakat på hon med.....:)

    SvaraRadera
  2. Riktigt mumsiga
    Jag kan kopiera och lägga i ditt fack på gymmet så du även får bild.

    Leilas Saffrans & Chokladbullar
    18 stora eller 36 små

    5dl mjölk
    4 påsar saffran á 2g
    50g jäst
    ½ tsk salt
    2 dl strösocker
    250g kesella 10 %
    100g mjukt smör
    16-17 dl v- mjöl

    1. Värm mjölk och saffran till max 37 grader. lös upp jästen i degvätskan.
    2. tillsätt salt, strösocker och kesella
    3. Tillsätt mjukt smör och v-mjöl lite i taget. Knåda degen väl (jag använder maskin)
    4. Låt jäsa till dubbelstorlek i bunken under duk ca 45 min

    Fyllning
    3 dl nutella (jag brukar ha hela burken)
    200g riven mandelmassa
    rivet skal av 4 apelsiner (går att ta bort om man inte gillar smaken)

    Pensling 1ägg och 1 msk mjölk

    man kan ha på mandelspån, råsokcer el florsocker

    1. sätt ugnen på 200 grader
    2. Knåda degen lätt på mjölat bakbord och dela i två lika stora delar
    3. Kavla ut varje degbit till en rektangel, ca 2 cm tjock. Bred på nutella över degen och strö över riven mandelmassa och apelsinskal och rulla ihop till en rulle från långsida till lånsida
    4 skiva varje rulle i 9 bitar ca 5 cm breda
    5 Lägg bitarna med snittytan uppåt i stora pappersformar på en bakplåt.
    6 Jäs under bakduk i ca 30 min
    7. vispa upp ägg och mjölk till pensling. pensla bullarna strö över mandelspån och råsocker och grädda i 13-15 min.
    8. pudra bullarna med florsocker innan servering om man vill

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...