fredag 27 december 2013

Motivation

Det här med motivation, eller drivkraft om du hellre önskar.

Vad är det som vecka efter vecka år efter år driver vissa men inte andra att träna?

För inte har de som tränar mer tid än de som inte gör det. Och vi som tränar är inte alltid 100% motiverade att träna, ändå gör vi det.

För mig är det ganska enkelt, så länge det är roligt vill jag göra det igen och igen och igen. Så gillar jag variationen av den träning jag hållet på med, jag hinner liksom aldrig tröttna. 
Men visst har jag dagar då jag inte har någon lust i världen att träna. Då är det en stor fördel att jag jobbar som instruktör och måste. Och när jag väl är på plats, eller ger mig ut på den där rundan som jag kanske inte var sugen på, så vet jag att jag hittar motivationen när jag väl tar tag i det.

För några är det viktigt att ha ett mål att träna mot, för att bli motiverad. Ett lopp eller kanske ett bröllop.

Det jag tror är det viktigaste är att ha roligt.

Vad motiverar dig till träning?


12 kommentarer:

  1. Jag vet inte om du fick min kommentar eller om den försvann...?
    Hur som helst tror jag att det är endorfinerna som motiverar - och det faktum att all stress, hur motigt det än kan kännas innan, försvinner när jag tar långpromenader, simmar eller rider. Sen är det ju dock det där med min dumma kropp som ibland sätter käppar i hjulen och gör att jag inte kan träna långa perioder. Då glömmer jag bort endorfinerna och motivationen tappas. Sen blir det svårt att hitta tillbaka. Kram.

    SvaraRadera
  2. Jag vet att jag mår bra av träningen!
    Och som du säger; även om man är GALET trött/stressad/seg så vet man ju (av tidigare gånger/erfarenhet) att när man väl kommer ut/dit så vaknar kroppen till liv. Magiskt! :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har svårt att hitta motivationen. Men bloggar som denna får mig att vilja ta tag i det igen. Så går det en vecka eller två och sen är motivationen borta igen. Jag får ständigt kämpa, men tänker att en dag har jag kommit över den där jobbiga tröskeln. Hoppas den kommer snart.
    Kram Helén

    SvaraRadera
  4. Att jobba som instruktör är det bästa jag någonsin börjat med! Så otroligt mycket glädje det har gett mig! Det hjälper verkligen att hålla motivationen igång! <3 Kram på dig! O Trevlig helg igen då! :)

    SvaraRadera
  5. För mig är det så att jag blir så rastlös och sur om jag inte får träna. Jag älskar att träna men har såklart dagar då jag inte alls tycker det är roligt, men eftersom jag vet med mig hur mitt humör blir om jag inte tränar så är det bäst att köra ett pass ändå :-).

    Ha det gott! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  6. Jag mår bra av det och har jag kommit in i ett bra träningsflyt så blir jag nästan som Jennifer säger-sur! Om jag inte får träna!
    Sen är det ju viktigt att träna/röra på sig för att också må bra, orka jobba, orka familj, känna sig pigg,Inte bara muskler, smal, fit, ja vad som! Själv lägger jag på
    Mig väldigt lätt och kan ibland känna att jag måste ut för att jag ätit "lite fel" det är då man önskade att man föddes smalare ;-)
    Pw's är min grej, sen lite kettlebell efter det! Springa gillar jag egentligen inte så mycket men gör det i allafall och har rundan gått bra så blir jag såklart peppad att fortsätta!
    Har träning alltid varit en del i ditt liv?? Hur länge har du varit instruktör?

    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har jobbat som instruktör sedan jag var 16 år (är 36 nu).
      Har alltid sprungit och tränat gruppträning sedan jag var 13. Dessförinnan inte fullt så lyckade karriärer inom handboll och basket.
      Kram

      Radera
  7. Den lilla träning/sjukgymnastiken jag gör är motivering att kanske må lite bättre...
    Lycka Till med din träning/Kram

    SvaraRadera
  8. Jag tränar regelbundet, både på gym och löpning sedan i våras. Innan tränade jag av och till. Jag har bestämt mig för att köra tre pass/ vecka och det kör jag på. Har även hund och ungar som gör att jag kommer ut. Om jag inte tränar blir jag sur... Kram Stina

    SvaraRadera
  9. Träning idag, handlar för mig om välbefinnande och må bra! I träningen finns många olika anledningar som motiverar mig, allt från; att "tömma" huvudet på "HR-frågor" till att träna mot det uppsatt målen för kommande säsong, till att känna sig i fysisk& psykisk balans. Förr handlade om att vara bäst och vinna i de friidrottsgrenar som jag tränade och tävlade i!....

    SvaraRadera
  10. Sv. när jag redigerat min header har jag använt mig av både Pizap och Picmonkey. Båda finns gratis på nätet.
    Kram.

    SvaraRadera
  11. För mig är det en livsstil, men det är klart att inte alla pass är lika roliga, men då försöker jag tänka på den fantastiska känslan efteråt :D Det är även mitt eget andrum... Att orka med man och 3 barn faktiskt.
    Kärleken till att röra på sig kom tidigt.
    Jag kommer från en aktiv familj så idrott har alltid funnits. Jag har bl.a spelat fotboll, ridit och spelat tennis. I högstadiet upptäckte jag "aerobics" och körde hemma i Åtvidaberg ett antal år. När jag började gymnasiet ( fortfarande i Åtvidaberg ) började träna i Sporthallen i Linköping för att sedan börja på Fysica. De senast typ 12 åren har jag ju varit på WC :D Trist att mannen inte delar samma intresse. Det kan jag sakna.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...