fredag 8 juli 2011

Går det bra att träna när man är gravid?

Gårdags kvällen bjöd på god mat i härlig miljö vid Rimforsa strand, där vi firade svärmors 71 år dag.








 

Maten var helt ok men jag hade gärna sätt att portionerna varit lite större, tursamt hade de andra i sällskapet beställt kötträtter med tillhörande potatis som jag gladeligen satte i mig.
Förmiddagen startade med välbehövlig styrka för överkroppen på World Class, rygg, bröst, biceps och tricep var vad som stod på schemat. Jag har inte reflekterat över det förrän under och efter dagens träning… men mitt under biceps övningen kommer en manlig kund fram till mig och säger att han inte kan undgå att se att jag är med barn. Nej och det har han ju alldeles rätt i =)
-          går det bra att träna när man är gravid? Absolut inga problem säger jag. –Vad säger läkare, jag menar barnmorska om att du tränar? Jag har turen att ha en mycket bra barnmorska som uppmuntrar mig att träna och litar till fullo på att jag har så pass koll på min kropp och gör det jag mår bra av. (Hade nog bytt barnmorska annars). Sedan börjar han fråga om min gravida kollega och då känner jag mig helt plötsligt inte lika bekväm längre. Jag kan bara prata för mig själv men jag skulle aldrig göra något som äventyrar barnet i magen (då är nog efterätten jag åt igår mer skadlig än att jag lyfter lite skrot idag). Att jag även har en tvååring hemma som är överfull av bus, som ska lyftas, jagas och allt vad det kan vara, är bra mycket tuffaren än ett träningspass på ett gym, var så säker.
Han menade nog bara väl och var den första som sagt något under denna graviditet, förra var mycket värre då kändes det som om jag fick försvara mig så fort jag kom till gymmet och det roliga i det hela var att det bara var män som sa något, och det är ju i och för sig logiskt för de har ingen erfarenhet av att vara gravida och kommer heller aldrig att få det, så frågorna kanske är berättigade och bara kommer av ren nyfikenhet, vad vet jag? Hur som borde man väl snarare ifråga sätta de gravida som röker, äter skit och inte tar hand om sig, vad är det för ansvar?


Nu står brödbak på schemat och sedan bläddra i dessa godingar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...