torsdag 15 december 2011

Bra mat behöver inte vara krångligt och ta tid

Jag är utbildad kostrådgivare och har alltid tyckt det varit roligt att laga mat och baka, jag vill även  tro att jag för det mesta äter bra mat. Anledningen att jag gör det är för att jag tycker om det och har alltid gjort det.  Men lika mycket som jag gillar ”bra” mat Ä L S K A R jag choklad och bakverk, vilket jag äter när jag är sugen på det.
Men ibland så vill det sig inte riktigt med det här med kosten och då blir jag så trött på mig själv, att jag struntar i något som egentligen är så enkelt nämligen att äta bra och balanserat, vilken varken behöver ta tid eller vara krångligt.
En bra mat dag, enligt mig.
Frukost; havregrynsgröt, med mosad banan, kanel, linfrö och mjölk, ägg, kaffe eller te
Mellis; keso med blåbär och bandade nötter
Lunch; Ugnsbakad kycklingfilé, med klyftpotatis, och sallad bestående av ruccola, tomat, gurka, svarta bönor, avokado
Mellis; Smoothie bestående av vaniljyoghurt, kesella, banan, hallon, blåbär och mango
Middag; Ugnsbakad lax med råris och sås gjord på crème fraiche, till det broccoli.
Jag brukar planera för en vecka när vi åker och handlar och lagar mycket mat på helgerna så att jag inte ska behöva göra det i veckan när jag har två små barn hemma. Trots att det går relativt snabbt att laga detta och det mesta sköter sig självt då det lagar sig i ugnen så får jag inte till det som jag vill alla gånger. 
Som exempelvis igår, jag vet inte hur jag tänkte eller vad jag tänkte med.
09.00 skulle jag vara hos frissan, 08.00 skulle jag lämna på förskolan. Vi var inte på förskolan förrän vis 08.30 (fråga inte vad vi gjorde under morgonen). Så det jag hann få i mig innan frisör besöket var en latte från ett fik. När jag kom hem hade jag ingen lunch klar utan gjorde i ordning lite gröt, för gissa om jag var hungrig närjag varken ätit frukost eller mellis. Till mellis blev det en skyr och banan, samt en halv paradis ask och till kvällen en pastasallad med tonfisk. Äter jag skit ena dagen få det inte bara konsekvenser under hela dagen utan även dagen efter då jag är hur hungrig som helst, är det värt det? Absolut inte. Vad vill jag då säga med detta? Jo precis som rubriken säger, bra mat behöver inte vara krångligt eller ta tid, med lite planering går allt!

3 kommentarer:

  1. Planering är verkligen viktig för att få ihop allt detta med handlande, lagande och ibland till och med ätande, speciellt nu när vardagen är full med barnbestyr!

    SvaraRadera
  2. Klyftpotatis = GOTT!!

    Gjorde raggmunk här idag :)

    SvaraRadera
  3. Raggmunk var läng sedan jag åt, men så gott. Tack för tipset.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...