torsdag 4 augusti 2011

Bakdag

Idag blev det inte mycket tid i solen, först en sväng till lekpark och sedan en seg barnvagnspromenad med EXTREMT mycket flås från min sida. HUR jobbigt kan det vara att dra en barnvagns framför sig med lite tempo?!? Inte jobbigt alls kan man tycka men väder och graviditet var nog den bidragande orsaken till segheten. Bestämde mig för att gå hem och baka istället!
Blåbärsmuffins och tekakor
Klassiska blåbärsmuffins. ( de var helt ok även om jag föredrar choklad muffins) ca 8 stora eller 12 små
Färdigt på: 35 min
100 100 g smör
2 2 st ekologiska ägg
1.5 1.5 dl strösocker
1 1 tsk vaniljsocker
2 2 dl ekologisk mjölk 3%
1 1 st citron, skalet
4 4 dl vetemjöl
2 2 tsk bakpulver
1 1 nypa salt
200 200 g frysta blåbär
Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.
3. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Varva smeten med blåbär i formarna, fyll dem till 2/3.
4. Grädda i cirka 20 minuter om du gör stora muffins, 12-15 minuter om du gör små.


Tekakor
Supergoda, dessa kan jag varmt rekommendera. (inte nyttiga någonstans, men allt behöver ju inte vara det) Det står i receptet att det ska bli 25 st, något jag aldrig lyckat med utan 12 normal stora brukar det bli.
5 dl vatten
50 g jäst
100 g smör
¾ dl socker
1½ tsk salt
10-12 dl vetemjöl (ha inte i för mycket då blir de torra och riktigt äckliga)

1.      Värm vattnet fingervarmt. Lös upp jästen i det ljumma vattnet, tillsätt de övriga ingredienserna
2.      Arbeta degen i maskin på låg fart i ca  8 min eller förhand tills degen är elastisk. Låt degen jäsa ca 1 timma under bak duk
3.      Dela degen i 25 eller 12 bitar och forma till runda bullar, kavla ut till lagom storlek och lägg på bakplåtspapper klädd plåt
4.      Nagga tekakorna med en gaffel och låt dem jäsa i 40 min i rumstemperatur under bakduk
5.      Sätt ugnen på 250 C och grädda i ca 5 min eller tills de fått lite färg.

2 kommentarer:

  1. Smarriga recept. Jag håller med dig om att allt inte behöver vara nyttigt. Godsaker är nyttiga för själen. Det behövs ju oxå.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...