måndag 16 april 2012

Att ta sig ur bekvämlighetszonen

Jag är en riktigt vane eller kanske ännu ”bättre” bekvämlighets löpare, Yes I Am . Jag har kommit på mig själv att jag springer samma sträcka om och om igen. Har jag en stund för mig själv nog är det samma runda som vanligt jag ger mig ut på! Nu när jag har börjat köra intervaller en gång i veckan vart gör jag det? Jo samma backe som alltid. Visst är det bra att jag kör intervaller det är inte det, MEN det är ju variationen jag är ute efter. HALLÅ KARRO!!!
Att kliva ut ur den där bekvämlighetszon jag så lätt hamnar i. Inte bara det att kroppen vänjer sig när jag springer samma stäcka, jag tycker att det är oerhört bekvämt att veta ungefär när jag blir trött, när jag har kraft att öka osv och jag vet precis HUR kroppen svara på mina kommandon på just den sträckan jag alltid springer.
MEN igår tog jag tag i mig själv och tog med hela familjen till en motionsanläggning där det fanns olika löpspår att välja på samt en lekplats för barn och skog, skog, skog, (äldsta sonen älskar att vara i skogen).
Sträckan jag valde hade betydligt mer kuperad terräng än vad jag vant min kropp med på sista tiden och jag hade ingen som helst aning om hur den skulle svara på förändringen. Det kändes kan jag lova, men jag njöt till fullo av det mjuka underlaget som jag så länge längtat efter att springa på och oj oj oj så nyttigt det var för mig att byta miljö. Nu måste det bli skärpning på den fronten för min del.
Att lätt hamna i och även stanna kvar i bekvämlighetszonen gäller ju inte bara vid löpning utan alla idrotter och tillfällen om man vill hårddra det. Fundera på hur ofta du går på samma klasser? Kanske är det vecka efter vecka, kanske till och med står/sitter/ligger du på samma plats i salen? Kör med samma vikter på styrkeklasserna och undrar varför det aldrig händer något? Alla har vi nog något som vi med lätthet kan förändra, förbättra för att snabbare se de resultat vi vill ha, eller bara för att helt enkelt testa sin gräns, kliva ut ur den där berömda bekvämlighetszonen. Genom att göra något som inte går på rutin, testa att byta plats i träningssalen, gå på ett pass du aldrig provat eller testa en ny instruktör, alltid ger det något.
Själv ska jag testa en ny slinga en gång i månaden för att hitta nya favoriter.

19 kommentarer:

  1. Bra där! Perfekt att göra en familjesktivitet av träningen också!

    SvaraRadera
  2. Kämpa på! Det kanske inte alltid är så roligt under tiden man pressar sig själv till nya höjder men det känns bättre än allt annat efteråt! :)

    SvaraRadera
  3. Känner igen mig, springar oftasta samma spår, samma tid & samma tempo ...
    Men om jag varierar mig tycker jag ofta att det är jättekul - fast det blir sällan tyvärr ..
    Har också ett motionsspår en bit bort där man verkligen springer i "skogen" på små stigar, över stock & sten. Är faktiskt skitkul. Fast jag kan tycka det är läskigt när jag är själv - ifall ngt skulle hända skull ingen hitta mig .. =/

    Ganska dumma tankar för man skrämmer ju bara upp sig själv.

    = )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är skit rädd när jag springer själv, där av tog jag med familjen, så jag visste att jag hade dem i närheten.

      Radera
  4. Är likadan! Måste komma ur min lilla låda, man vill ju utvecklas :-)

    SvaraRadera
  5. Jag kom ur den här lådan för ca 6 månader sedan och oj vad jag utvecklats. Jag har blivit snabbare och starkare! Och vad kul att du kombinerar familjedag med träning! Det där tänket gillar jag! Heja heja! Du är tuff!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt kombo, då får man lite av allt.
      Spännande, vad fick dig att komma ut ur lådan?

      Radera
  6. Är (tyvärr) likadan! Men har blivit liiite bättre. Måste också tänka utanför lådan mer nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara man är medveten om det så är det ju en bra början.

      Radera
  7. Jag förstår dig, jag kan vara precis likadan :/ Måste oxå bättra mig.

    SvaraRadera
  8. Man hamnar lätt där. Jag tycker det är sjukt jobbigt att hitta nya, längre sträckor. Skulle kanske ta tunnelbanan någonstans och springa hem..

    HEJA dig!

    Och stort tack för alla fina kommentarer. Kram

    SvaraRadera
  9. Förresten - jag ska kolla upp tårtreceptet :)

    SvaraRadera
  10. Smart tänkt! Det är ju väldigt vanligt att man hamnar i någon slags träningsrutin där man återupprepar samma typ av träning vecka efter vecka. Bra att ställa ett sådant krav på sig själv; att man måste variera sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir bara ännu roligare med variation.

      Radera
  11. Helt klart ett intressant och tankvärt inlägg. Jag känner själv att jag ofta fastnar i samma mönster vilket hindrar mig från att pressa mig själv mot nya utmaningar. Kanske kan det bero på lathet, kanske för att jobbet innehåller så mycket utmaningar i sig att träningen blir min "fri-zon". Nej, bättring utlovar jag till mig själv.

    Lycka till med dina utmaningar!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...